50 jaar WAARK
Evaluatie jubileumvoorstelling Theatergroep WAARK
‘Haalfmaal of de macht van domhaid’
VIEFTIG JOAR WAARK
Ter ere van haar vijftigjarig bestaan, besloot Theatergroep WAARK een feestelijke jubileumtour te spelen in Groningen en Drenthe. Met acht acteurs en drie muzikanten trok WAARK de twee provincies rond om haar 37ste theaterproductie ten tonele te brengen. ‘Haalfmaal of de macht van domhaid’ werd door het publiek enthousiast ontvangen als vrolijke muziektheater met een actuele, urgente inhoud, dat extra naar voren kwam in de Groningse taal waarin het geschreven en werd.
Haalfmaal of de macht van domhaid
In ‘Haalfmaal of de macht van domhaid’ maakte het publiek kennis met de oer-Groninger Haalfmaal. Hij wordt op deze wereld gezet, maar krijgt geen naam. En wat moet je dan? Wie ben je zonder naam? Ben je iemand om serieus te nemen, of ben je een Haalfmaal?
Het publiek volgde Haalfmaal in zijn zoektocht, reisde met hem mee door de Groninger geschiedenis waarbij Haalfmaal terecht kwam in de meest vreemde en spannende situaties. Tijdens deze vrolijke reis leerde hij de gekste dingen. Bijvoorbeeld hoe het gas in de bodem terecht kwam en wat de duvel daarmee te maken had. Haalfmaal bleek over bijzondere gaven te beschikken; hij kon mensen hulp bieden, zelfs een klein wonder verrichten, maar een naam leverde dat niet op.
Door de ogen van Haalfmaal maakten de toeschouwers kennis met spraakmakende figuren, zoals Haarm Braandwiend, Knelske en Lammert de Benzineman. Ieder vertelt Haalfmaal een verhaal, maar een naam kunnen ze hem niet geven. Even denkt Haalfmaal zelfs dat de Dood een naam voor hem heeft. Maar een naam moet je toch uit liefde gegeven worden? ‘Mien noam wordt mie geven deur de laifde. Moar woar kin ik mien laifde kwiet?’ Schrijver Jan Veldman heeft zich voor ‘Haalfmaal of de macht van domhaid’ onder meer laten inspireren door het legendarische stuk Mistero Buffo (Komisch Mysterie) van de Italiaanse schrijver en regisseur Dario Fo in de uitvoering van het Vlaamse gezelschap Internationale Nieuwe Scene. Ook de verhalen van Simon van Wattum, van schrijfster Sien Jensema en Groningse legendes en spookverhalen zijn rijke bronnen van inspiratie. We vertellen en laten zien en horen hoe met muziek, optimisme, humor en een nuchter soort veerkracht de Groninger mentaliteit overleeft

Muziek
Muziek speelde een belangrijke rol in de voorstelling, een rol die werd ingevuld door drie professionele muzikanten; zij componeerden een deel van de muziek en bewerkten de te gebruiken bestaande nummers. Dat waren liedjes van Bert Hadders, Harry Niehof en Marlene Bakker, oorspronkelijk materiaal van de Internationale Nieuwe Scene (Wannes van de Velde) en materiaal van schrijver Jan Veldman.

Aan de losse verhalen die in de voorstelling voor bij kwamen werd telkens een lied gekoppeld. Diverse instrumenten werden bespeeld: o.a. de viool, contrabas, gitaar, accordeon en trommel. In diverse liederen speelden de acteurs samen met de muzikanten, waardoor het geheel met recht muziektheater genoemd kon worden.
Thematieken
De inhoud van de verhalen werd geconcentreerd rondom de volgende (actuele) thema’s:
– De grote gebeurtenissen in een mensenleven (geboorte, werk, ideaal, dood)
– Identiteit
– Armoede versus rijkdom
– Vluchtelingenproblematiek
– Geloof in het geloof, de duvel, maar ook in complottheorieën
– De gevolgen van het verschil in stand en macht
– Eigen belang versus behoud van haard en omgeving; klimaatproblematiek

Cijfers en resultaten
De jubileumtour ‘Haalfmaal of de macht van domhaid’ is een groot succes geweest. Niet eerder ontving WAARK zoveel publiek tijdens een tournee:
Totaal aantal voorstellingen: 35
Waarvan:
-aantal voorstellingen in dorpshuizen/kleine zalen: 25
-aantal voorstellingen in theaters: 10
-aantal voorstellingen in Groningen: 26
-aantal voorstellingen in Drenthe: 9
Totaal aantal bezoekers: 3850
Waarvan:
-bezoekers in Groningen: 3065
-bezoekers in Drenthe: 785
-uitverkochte voorstellingen: 13
Publieksreacties
Tijdens ons jubileumtournee ontvingen we enthousiaste en lovende woorden van het publiek. Zeer vaak stapten bezoekers na de voorstelling spontaan op spelers en crewleden af om te delen hoezeer ze genoten hadden van de voorstelling. De muziek, het overtuigende spel en actuele thema’s maakten veel indruk. Ook vertelden bezoekers, die vroeger de originele Mystero Buffo gezien hadden, dat ze zo dankbaar waren nu een Groningstalige versie gezien te hebben. Soms met tranen in de ogen.
Een greep uit de reacties:
Ien ain woord geweldig. Zo mooi krachtig prachtig broesend ain veur ain, stuk veur stuk een tien mit een griffel. Mooie boodschapm en denkvoer mit noar hoes kreegn. Vier het leven en zörg goud veur mekoar. En deur en deur..
Hanneke Hoeksema-Schaap
We waren erbij zondag! GENOTEN van begin tot eind. Wat een voorstelling, wat een energie, wat een muziek, wat een zang, wat een teksten, wat een spel, wat een gelaagdheid! GAAN zeggen wij.
Gerard Deiman
Aanrader! Wat een prachtig stuk! Mooie, rake, ontroerende en humoristische teksten die we in deze tijd zo hard nodig hebben. Waark durft het!
Marieke Klooster

Echt een fantastische veurstelling!
Henny Bouwman
Gao nog een tweide maol bie oons op ’t dörp!
Complimenten!! Was van begin tot eind boeiend met humor!! Beloofde laand klonk prachtig. Fijne muziek erbij! Top!
Christel Elshout
Goed georganiseerd zooitje ongeregeld Genoten van het geweldige spel, de eenvoud en flexibiliteit van decor en attributen en muziek! Hoewel ik van origine geen Groningse ben, is de Groningse taal meestal heel goed te volgen. Wat waardevol dat streektaal zo goed bewaard blijft in dit soort initiatieven
Jeannette Bronda
Erg genoten vanavond. Vooral de levenslust van Waark bewonderd! Dank!
Wim Bart Knol
Gisteravond gezien in de WinsinghofDe voorstelling is zeer moeite waard! Vette knipoog naar de actualiteit met mooie zang/muziek, humor en topacteurs.
Greetje de Winter-Molenkamp
Ook niet onbelangrijk: ze bleven na afloop nog gezellig nazitten!
Vanavond de voorstelling gezien. Echt prachtig! Ik kende Mister Buffalo van Kollektief Internationale Nieuwe Scene van lang terug. Mooi, indrukwekkend gespeeld/gezongen!
Bert Kragt